NGA ILIR ÇUMANI_
JETIMËT,
KËTA VIKTIMA TË FATIT,
TË BRAKTISUR DHE TË PËRBUZUR...
- Nga streha vorfnore, në Spitalin
Psikiatrik, deri në varrezat gjermane -
Në
një rrugë të Tiranës, që mban emrin rruga e "Kavajës", pranë
ndërtesës së Ministrisë së Punës dhe Çështjes Sociale, të bie në sy një pllakë
përkujtimore që të kujton se dikur aty, ka qënë "Streha Vorfnore".
Ishte një shtëpi dy katëshe, ku mblidheshin jetimët nga të katër anët e vëndit.
Deri vonë, ekzistonte kjo godinë, ashtu e rrënuar, si për të kujtuar të
shkuarën e dhimbshme, mbi gërmadhat e të cilës sot, është ndërtuar një
godinë e madhe shumëkatëshe, luksoze e bashkëkohore. Aty kaluan
fëmijërine e tyre të hidhur, plotë derte e halle, qindra jetimë, bijtë dhe
bijat e popullit të thjeshtë e fukara. Sot, ata janë të moshuar dhe kokat u
janë mbuluar me thinja të bardha. Ndonjëri prej tyre ndoshta nuk është më.
Fadil Zeqiri e Kaman Kadare, Zoica Haxho e Sherife Fikaj, e ndonjë tjetër,
mbase janë personazhet e gjalla të romaneve "Shtegëtimi i Fundit",
"Jam biri i Popullit tim", apo të filmit "Lulëkuqet mbi
Mure". Në to është pasqyruar realiteti i jetës së vështirë që e provuan
mbi shpatullat e tyre të njoma. Si të gjithë moshatarët e tjerë edhe këta
jetimë, morën pjesë aktive në shumë aksione të rëndësishme të njësiteve
guerrile. Jetimorja, ishte një nga çerdhet ku përgatiteshin aksione të
rëndësishme kundër fashizmit....
Kryqi i Kuq Shqiptar i asaj kohe, ishte e vetmja
Organizatë Humanitare që u vinte në ndihmë fëmijève jetimë. Për këtë, kjo
organizatë duhet të gjente edhe mbështetjen e qeverisë. Regjimit të atëhershëm
i interesonte që këtë kontigjent njerëzish ta kishte për vete. Në Bashkimin
Sovjetik, mijëra jetimë ranë në betejat e Ushtrisë së Kuqe me thirrjen:
"Rroftë Stalini". Kështu dhe Hitleri, gjatë Luftës së Dytë Botërore
mbante rreth vetes, njerëzit më besnikë, të rritur jetimë. Ai i përgatiste në shkollat
e larta ushtarake, dhe më vonë i gradonte oficera madhorë, sepse te këta
shikonte garancinë e pushtetit të tij. Enver Hoxha, tregonte interes për
jetimët. Në një nga fjalimet e tij, mbajtur në Shtëpinë e Fëmijës "8
Nëntori" në Tiranë, më 23 Nëntor, 1969, (Sot ajo mban emrin Shtëpia e
Fëmijës "Zyber Hallulli"), do të shpreheshe: -"....Ju jeni e
ardhmja e vëndit, besnikë të partisë....". Mirëpo kjo ishte një propagandë
e rregjimit në kurriz të këtyre jetimëve, sepse realiteti ishte krejt ndryshe.
Në rregjimin e Enver Hoxhës, u çelën jetimore në disa qytete të Shqipërisë. Të
tilla ishin në Tiranë, Durrës, Pogradec, Shkodër, Elbasan, Vlorë, Sarandë,
Korçë, Fier, etj. Tashmë, ato nuk quheshin më "Strehë Vorfnore", por
"Shtëpi Fëmije". Vitet '60 - '70 - të, ishin vite kur numuri i
fëmijëve jetimë shkonte gjithnjë në rritje. Ishin vite kur "diktatura e
proletariatit" goditi mbi ata njerëz që dolen kundër "vijës së
partisë". Burgjet u mbushën plot e për plot me njerëz të pafajshëm,
prindër të cilët detyroheshin të linin jetimë fëmijët e tyre. Në këto
institucione propagandohej me të madhe "kujdesi i nënës parti",
për këta fëmijë. Mirëpo e vërteta është se këta jetimë kurrë nuk janë parë me
humanizëm, por gjithmonë mbi ta është abuzuar. Në këto insitucione,
ushtrohej dhunë ndaj të miturve jetimë. Nuk u kurseheshin fyerjet, përbuzja dhe
epitetet nga më përçudnuese që u bëheshin. Më shtrejntë e paguanin fëmijët që
prindërit u ishin dënuar për “agjitacion e propagandë”. Pasi provuan jo rrallë
edhe persekucionin politik, ata ishin të detyruar të dëgjonin mbi shpinë
emërtime si : “këlysh i armikut të popullit”, “bir ballisti”, “bir kulaku”,
epitete të cilat ndoshta edhe vete këta fatkeqë nuk e kuptonin në thelb se ç'
kuptim kishin ato fjalë.
Numuri i fëmijëve jetimë në këto institucione,
rritej edhe për një arësye tjetër; shumë nëna dhe vajza të reja të ndodhura
përballë presioneve dhe opinioneve të asaj kohe, detyroheshin të braktisnin
foshnjat e tyre vetëm e vetëm për t'u mbrojtur nga paragjykimet e thashethemet
të cilat e goditën rëndë femrën dhe familjen shqiptare. Nga dyert e Shtëpive të
Fëmijëve, kanë dalë 30.000 jetimë, një shifër e lartë kjo në krahasim me vëndet
e tjera. Jeta që bëhej në këto institucione dhe ambjentet e tyre, më tepër
ngjasonte me ato të kampeve dhe shkollave të riedukimit. Shërbimi
psiko-edukativ e pedagogjik për një jetë normale, mirërritjen dhe formimin e
këtyre jetimëve, të cilët kishin një jetë tepër specifike nga bashkëmoshatarët
e tjere, linte shumë për të dëshiruar. Të gjitha këto mund t'i dëgjosh sot nga
goja e qindra ish-fëmijëve jetimë që janë rritur në këto institucione. Madje,
shumë prej tyre nuk duan që t'i sjellin ndërmend këto kujtime. Ato i kanë
mbetur kronikës si një kujtim i hidhur.
Tregon Arbeni ...
Arben
Skëndo është rritur jetim në Shtëpinë e Fëmijës në Sarandë. Sot ai eshte 36
vjeç, i pa martuar dhe i mbetur në mes të katër rrugëve, pa punë, pa shtëpi. Ka
mbaruar Shkollën e Lartë të Oficerave në Tiranë, shkollë që nuk e pati
kurrë për zemer.
-"Këtë shkollë na jepnin ne jetimëve, duke na e
motivuar se ishim bijtë e partisë dhe se interesat e saj e kërkonin që ne t’i
përgjigjeshim thirrjes së saj, - thotë Arbeni, - duke mos e
fshehur dëshirën e herëshme që ka patur dhe ka për shkencat ekzakte. Kështu
ishte koha atëhere, sepse në degët e mira shkonin fëmijet e atyre që prindërit
i kishin me pozitë ...”
Arbeni tregon për jetën që ka kaluar ai dhe shumë
bashkëmoshatarë të tij. Marëdhëniet e fëmijëve me personelin edukativ, ai
i konsideron marëdhënie të një disipline të fortë dhe ndëshkuese, që fillonte
nga të mëdhenjtë, të cilët arrinin deri aty sa i lidhnin duart me tela dhe
fundet e tyre i futnin në prizat e korrentit, e deri tek shkopi që mbante në
dorë kujdestari. Të rriturit ushtronin dhunë mbi të vegjëlit, dhe s’ishin të
pakëta rastet që të vegjëlit pasi ndëshkoheshin binin në gjumë pa ngrënë.
-"Na zgjonin nga gjumi në orët e vona të natës
për të larë teshat e të mëdhenjve. "
Arbeni kujton me detaje shumë gjëra të asaj kohe. Ai
kujton se si në ditët e ftohta të dimrit, u bëhej zgjimi në orën 5-së të
mëngjezit, dhe detyroheshin të dilnin zbathur me kanatjere e mbathje për të
bërë vrapin dhe gjimnastikën e mëngjesit.
“Dhëmbët na kërcisnin nga të ftohtit, nga ai i ftohtë
dimri ku ende dita nuk kishte zbardhur. Dhe qanim nën zë, se po të na dëgjonte
njeri, na priste e zeza...
-Pasi mbaronim gjimnastikën e mëngjesit, - vazhdon
rrëfimin e tij Arbeni, - rreshtoheshim përpara oborrit në pritje për të
ngrënë mëngjesin. Na duhej të prisnim plot dy orë të rreshtuar për të hyrë në
sallën e ngrënies. Ishte një sallë e madhe që merrte gati 180 vetë.
Në mencë prisnim në këmbë prapa karrikeve, derisa të
dëgjohej zëri i kujdestarit kur thërriste: -“Fëmijë, ju bëftë mirë...!” Të
gjithë ne fëmijët përgjigjeshim njëzëri: “Faleminderit....!” – “Prapa kthehu!”,
- dëgjohej zëri i çjerrë i kujdestarit për disa herë radhazi, i nervozuar dhe i
pakënaqur nga zërat tanë të pafuqishëm. Ndonjëri do ta kishte për risk që t'i
thyhej shkopi në kokë. Ky ishte një gjest që ia ulte inatin kujdestarit.
- Eeeehhh..., ç'farë të tregoj më parë or mik vëllai. Të
jesh jetim, do të thotë te mbetesh në derë të botës, në dorën e tjetrit; të
vuash kështu siç kemi vuajtur ne. Flinim pa ngrënë e zgjoheshim të uritur. Kemi
provuar në kurrizin tonë të ftohtin dhe erën, shiun dhe breshërin. S'na u tha
njëherë një fjalë e ngrohtë. Nuk na tha njëherë goja nënë, babë, motër e vëlla,
shtëpi, familje... Dalloheshim nga fëmijët e tjerë që rriteshin me prindër. Për
ne thonë se jemi njerëz të ndrojtur, të frikësuar, dhe se nuk duam të kemi
njeri pranë. Por kjo nuk është e vërtetë. Më beso, ne jemi njerëz të mirë.
Jetimët jane bujarë, kanë zemër të madhe. Po të dish të hysh në botën e
tyre e t'ua qash hallin, ata lënë kokën...”
Arbeni këtu e ndërpret paksa bisedën dhe nga portofoli
që mban në xhep, nxjerr një fotografi që është e hershme, e bërë 20 vjet
më parë. Aty ka dalë me shokët dhe shoqet e tij në Shtëpinë e Fëmijës në
Sarandë.
- Më ka marrë malli për të gjithë, - thotë Arbeni. - Nuk
e di se ku ndodhen, ç'farë bëjnë?! A janë rregulluar apo jo...?! I kam
shkëputur lidhjet me ta sepse kam qënë ca kohë në Greqi...Dhe nis e më tregon
me emra disa nga ata. - Ja, ky është Arturi, Lefteri, Gëzimi, Diana, Lejlaja,
Mimoza, Karafilja, Lulëzimi, Matilda, Iliri, Xhulia..a..a..na...na...,
Xhuu...lliiaa...nnaa.....
Tek kjo e fundit Arbeni ndalon një copë herë, merr
frymë thellë, dhe sikur do të thotë diçka që nuk e thotë dot... Padashur sytë i mbushen me lot dhe buzët i dridhen. Ai ka shumë
mall, por edhe dhimbje për shoqen e tij të dikurëshmë të fëmijërisë e cila nuk
jeton më. Dhe Arbeni vazhon të përsërisë vetëm këtë emër: - “
Xhuliana, Xhuliana..."
Një jetë nëpër konvikte...
Jetimët
sot po ndeshen me probleme të mëdha social-ekonomike. Rehabilitimi i tyre në
jetën e shoqërisë shqiptare me anë të strukturave të shtetit dhe organizatave
humanitare që ushtrojnë veprimtarinë e tyre bamirëse në Shqipëri, pothuajse
është krejt e pamundur. Gati 95 % e tyre që mbarojnë shkollat e mesme sot enden
rrugëve, pa punë, pa shtëpi. Djem dhe vajza të reja të moshës madhore, me
mbarimin e shkollës sistemohen perfundimisht në këto konvikte. Aty u sigurohet
një krevat për fjetje dhe një dietë e varfër ushqimi ditor, nga ato që serviren
në mensat e këtyre konvikteve. Të sistemuar në këtë mënyrë, ata kanë krijuar
një grupim shoqëror që e ndjejnë veten përfundimisht të braktisur nga shteti.
Askush nuk interesohet më për ta.
Këta jetimë sot janë shtresa më e pambrojtur e
shoqërisë shqiptare. Nëse në kohën e monizmit jetimët gjenin një mbështetje për
punë dhe shtëpi, qoftë edhe për të marrë një të drejtë studimi, sot ata janë të
privuar nga të gjitha këto të drejta elementare që gëzon çdo qytetar i lirë në
vëndin e tij. Shumë nga këta jetimë nuk e kanë të qartë prespektivën. Vetëm në
Tiranë jetojnë 101 jetimë nëpër konvikte të shkollave të mesme. Në
shkollën e mesme teknollogjike janë 31 të tillë të moshës mbi 20 vjeç. Në
shkollën e rezervave ndodhen 37 të tjerë. Po ashtu edhe 7 të tillë janë në
shkollën e mesme pedagogjike, dhe 11 në konviktin e politeknikumit. Të tjerë
jetojnë në konviktin e shkollës së mesme të ndërtimit.
- Ky është fati yne, - shprehet i indinjuar
Lorenc Opari, një i ri 26 vjeçar. Fytyra e tij rrezaton paqe, mirësi dhe
dashuri, por edhe dhimbje e shpresë... Me një vështrim lutës, sytë e tij duken
sikur të thonë : -“Ç'farë duhet të bëjmë dhe nga duhet të shkojmë...?! S'na ka
mbetur gjë tjetër, veçse te largohemi në mënyrë të pavullnetshme nga Shqipëria,
sepse këtu vënd për ne nuk ka”, - thotë ai.
Lorenci jeton së bashku me Alket Babolin, Rozeta
Krashin, Matilda Minën, Majlindën, Olsin dhe Artanin, në konviktin e shkollës
së mesme teknollogjike. Asnjëri prej tyre nuk ka patur fatin të njohë
prindërit e vërtetë. Për Lorencin nuk ka rëndësi se cilët kanë qënë prindërit e
tij, sepse në fund të fundit është faji i tyre që sot ai së bashku me
shokët po vuan.
- “Nuk mund t'ua falim braktisjen që na bënë ata”, -
arsyeton Lorenci, dhe mendimin e tij e aprovojne edhe Artani me
Olsin.
- “Përse xhanëm duhet të kemi këtë fat gjithë
jetën”, - ndërhyn Majlinda. A nuk kemi edhe ne të drejtë të jetojmë si
gjithë të tjerët ?! Mbi të gjitha jemi njerëz....”
Ata flasin të nxituar dhe tepër të shkujdesur, duke
mos i lënë radhën njeri - tjetrit. Kanë shumë gjëra për të thënë, sepse edhe
zemerimi i tyre i ka kaluar kufijtë e durimit. Shumë nga këta jetimë i janë
nënështruar rrugëve të pandershme si vjedhjes, prostitucionit, përdorimit të
drogës. E të gjitha këto vetëm e vetem për të mbijetuar. Pjesën më të madhe të
kohës e kalojnë rrugëve, në klubet e natës dhe në disko. Atje qëndrojnë deri në
orët e vona... Pronari i një diskoje në Tiranë është bërë miku i tyre, dhe siç
thotë Alket Baboli: - “çdo natë ai na pronoton disa vënde
gratis...”. Kjo është e vetmja mënyrë argëtimi për të hequr mërzitjen dhe
larguar mëndjen nga hallet e shumta që ata kanë. Janë të lirë në jetën që
bëjnë, nuk kontrollohen nga askush.
Matilda dhe Rozeta janë dy vajza jetime që i kanë
mbushur të 30 - tat. Janë beqare, dhe siç thonë ato nuk u pelqen martesa. Mbase
kështu i janë përshtatur mënyrës së jetesës. Ato thonë se nuk e ndjejnë
mungesën e parasë edhe pse nuk janë në punë. Njohin shumë miq , tek
te cilët gjejnë ngrohtësi dhe mbështetje, por edhe ndihmë financiare. Nuk kanë
dëshirë të flasin për jetën që bëjnë, sepse siç thotë Rozeta: - “ kjo
është një çështje private që na përketë ne ...”.
E megjithatë, në mbrëmje vonë ato mblidhen bashkarisht
aty, në dhomën e përbashkët të konviktit ku jetojnë, strehë e cila ashtu si
dikur të vegjël, edhe tani kurrë s'ka për t'i ndarë ndonjëherë...
Udha drejt ferrit...
Në spitalin neuropsikiatrik "Filip Papajani"
në Elbasan, prej vitesh ndodhen të shtruar 18 jetimë. Ata nuk trajtohen me
asnjë lloj mjekimi, sepse gjëndja shëndetësore e tyre dhe ajo psiqike ka qënë
dhe është e mirë. Këtë e konfirmon edhe drejtori i këtij spitali z. Roland
Bërdufi, i cili thotë se këta njerëz realisht nuk kanë probleme të tilla si ato
të pacientëve të sëmurë që shtrohen këtu për t'u kuruar. Mirëpo në kartelat e
tyre të shtrimit, - thotë z. Bërdufi, u është vënë një diagnozë për të
justifikuar qëndrimin në spital. Disa prej tyre kanë ardhur me dëshirë këtu,
dhe disa të tjerë i kanë sjellë me rekomandim mjekët jashtë këtij spitali. Arësyeja
përse ata ndodhen këtu është fare e qartë; ata janë njerëz të
vetmuar dhe krejt të braktisur, pa shtëpi, pa familje, të cilët nuk kanë ku të
strehohen dhe me se të ushqehen. Megjithatë këtu kanë gjetur strehë dhe
ushqim, - përfundon prononcimin e tij drejtori Roland Bërdufi.
Ndryshe nga dhomat e tjera të cilat janë siguruar me
kangjella në dritare dhe porta me hekura, ambjenti ku qëndrojnë këta jetimë
është disi më i veçantë. Ata janë të lirë të lëvizin dhe të dalin jashtë mureve
të këtij spitali megjithë rregullat e forta dhe disiplinën që ekziston aty.
Meshkujt jetojnë në një dhomë më vehte. Femrat po ashtu. Gjatë ditës angazhohen
me punët e ndryshme të spitalit dhe u vijnë në ndihmë personelit të shërbimit.
Donika Dona është gjithnjë në lëvizje me një fshesë
dhe kovë në dorë që i mban aty pranë krevatit kur bie te flere. Atë
e gjen herë tek zyra e drejtorit dhe herë nëpër korridoret e
spitalit.
- “ E kemi shumë të mirë drejtorin. Atij
i vjen keq për ne, prandaj edhe ne e duam... Ja, e shikon? Unë gjithmonë ia laj
zyren drejtor Landit “, - thotë Donika. Dhe i hidhet atij në qafë si për
të thënë me këtë gjest se ato që thotë janë të vërteta. Në vështrimin dhe
fjalët e saj duket një fije shprese...
- “Unë dua të dal nga spitali, - thotë me një zë
lutës Donika, - më duhet të punoj e të fitoj ndonje lek... Pse të ha qyl
bukën e qeverisë..?! Pastaj unë jam nevojtare dhe kam nevoj për shumë
gjëra personale që i nevojiten një femre….”
- Ajo e merr vesh qëllimin e ardhjes tonë, dhe pasi i
drejtoj aparatin për t'i bërë një fotografi më pyet : - “Ke ardhur të na
nxjerrësh nga spitali...?! "
- Fjalët e Donikës më zënë ngushtë. – “Po, po, ke ardhur
të na nxjerrësh nga spitali... Hhe..ee..ee..j, Genci, Vjollca, ka ardhur ky
gazetari të na nxjerrë nga spitali..."
Unë i kërkoj drejtorit të marrë kontakt me disa prej
tyre, por ai më thotë se nuk mund t'i takoj të gjithë, sepse dalin ne qytet.
Pasi kanë ngrënë mëngjesin, vishen me rrobat e liridaljes
dhe kapërcejnë portën kryesore të spitalit. Dalin në qytet për të kërkuar
ndonjë punë të çastit dhe për të fituar ndonje lek. Kur vjen koha e drekës ata
përsëri kthehen në spital, hanë dreken dhe sërish shkojnë në qytet në kërkim të
ndonjë pune tjetër. Kur errësohet, kthehen përsëri për të ngrënë darkën dhe shkojne
pranë shtratit për të fjetur. Ky është si të thuash programi i të gjithë ditës
që e kanë kthyer në një ritual të jetës së tyre.
Vjollca Frroku jeton që prej 14 vjetësh në këtë
spital. Afërsisht kaq vite kanë edhe Zija Disha, Lindita Muçollari, Lule Foçi,
Arjan Doka, Tatjana Tusha, Genci Meçe, Monda Gjordani, Donika Dona, Aranit
Tuka, Gani Meçe, etj. Vetëm Ferrat Ajazi jeton këtu qysh prej 38 vjetësh.
Ai është më i moshuari. Ka qënë 10 vjeç kur ka ardhur në këtë spital. Tani
eshte 48 vjeç.
Ziko Disha ka dy vjet e gjysëm i paralizuar. Qëndron
gjithë kohës i shtrirë në krevat dhe rreth tij mblidhen shpesh të gjithë
jetimët që janë këtu. Bisedojnë e qajnë hallet me njëri - tjetrin.
Lule Toçi i qëndron afër Zikos duke i shërbyer. Asnjëherë
nuk e le atë vetëm. I përgjigjet për çdo gjë që ai ka nevojë.
-“Ështe e fejuara ime, - thotë Ziko për Lulen, - kemi dy
vjet të fejuar dhe që po bashkëjetojmë...”.
Edhe Lulja kështu thotë : - "Jam fejuar me Zikon
ditën kur ai u sëmurë “.
Po kështu edhe Ferrat Ajazi së bashku me Tatjana
Tushën kanë “lidhur kurore”, dhe thonë se janë të martuar, pavarësisht se
një gjë e tillë nuk figuron në zyrën e Gjëndjes Civile. Madje Tatjana e ndjen
veten shumë mirë pranë “bashkeshortit”, të cilit i bërtetë ndonjëhere
kur ai nuk i bindet asaj.Të dy së bashku po përjetojnë dramën e shumëfishttë
jetës së vështirë, por edhe atë të humbjes se foshnjës së tyrë, fati i të
cilës nuk dihet qysh prej kater vjetësh.
Brenda mureve të këtij spitali ata ndjehen mirë e të
sigurtë, dhe kjo bënë qeë të harrojnë gjithëçka nga e kaluara e të mos e vrasin
mëndjen shumë.
Në shoqërinë e njëri - tjetrit, numërojnë orët, ditët,
javët e muajt... Kështu i kanë shkuar tërë këto vite dhe kështu do t'i kalojnë
edhe vitet që vijnë...
Luan Koçi, viktima e parafundit...
Nuk janë të pakëta rastet që jetimët kanë përjetuar trauma
të rënda shpirtërore dhe psiqike. Në disa raste ata kanë provuar edhe fatin e
ashpër që i kundërvihen jetës së tyre që nuk i lë të jetojnë. I tillë ishte
rasti me Ilirjana Zeraj që u gjet e varur në dhomën ku banonte e vetme pranë
rrugës “Naim Frashëri”, në Tiranë.
Një tjetër jetime përdhunohet dhe keqtrajtohet nga njerëz
me maska në një nga konviktet e qytetit të Korçës dhe ajo për t'i shpëtuar kthetrave
të këtyre maskave hidhet nga kati i trete...
Po kështu Edmond Terreni humbi jetën në rrethana krejt të
panjohura, rrugëve të Italise, duke u hedhur nën rrotat e makinës. Janë disa
nga këta jetimë që i kanë dhënë fund jetës me vetëvrasje.
Në varrezat e Rosen Hügel, Gelsenkirshen, (Dyseldorf ) në
Gjermani, në ditët e para të muajit dhjetor të vitit që shkoi, zhvillohej
një ceremoni mortore krejt e veçantë për banorët e kësaj province. Çuditërisht
në këtë varrim merrnin pjesë 60 vetë. Një numër i madh ky për ceremonitë e
zakonshme të gjermanëve. Varrimin e organizonte Kisha dhe personalisht prifti i
kësaj province Vilfrid Spekovius. Njeriu që merrte lamtumirën e fundit ishte
një shqiptar. Quhej Luan Koçi. Kishte qënë dikur nxënës i futbollistit dhe trajnerit
të njohur Fatmir Frashëri, i cili ditën kur mori vesh lajmin u nis me urgjencë
në Gjermani për të marrë pjesë në varrimin e Luanit.
Fatmir Frashëri i prekur dhe me lot ne sy, ashtu siç mund
të bëjë vetëm një prind i mirë, tregon për Luanin hollësira se në ç'rrethana e
pati njohur atë.
- “Kam qënë për disa vite mësues i edukimit fizik në
shkollën e mesme teknollogjike në Tiranë, - kujton mjeshtëri Frashëri. - Gjatë
një ore mësimi me një klasë të vitit të parë, më bëri përshtypje një djalë
shumë i ndrojtur dhe pa fjalë. E donte shumë futbollin . I afrohem një ditë
pranë dhe e pyes për emërin, ku jetonte dhe ç' familje kishte... Ai më tha se
ishte jetim, nxënës i rritur në Shtëpinë e Fëmijës. I hodha dorën në qafë dhe e
përkedhela, ndërkohë që i premtova se do t'i qëndroja pranë për çdo hall
që të kishte. Qysh atëhere u lidhëm shumë me njëri - tjetrin, madje më vonë u
bë edhe pjesëtar i familjes sime. Ishte nxënës korrekt dhe me shumë vullnet.
Luani kishte nje sedër të madhe, madje një sedër të sëmurë. Ai e vuante
shumë kompleksin e inferioritetit vetëm pse ishte njeri pa njeri. Me mbarimin e
shkollës se mesme me rezultate të mira, atij iu dha e drejta për të vazhduar
studimet e larta në Institutin e Shkodrës në degën biokimi, pas përfundimit të
së cilës emërohet mësues në fshatin Shënmëri të Kukësit.
Viti l991, e gjen duke punuar në fshatin Surrel të
Tiranës. Lidhjet me Luanin nuk i kisha ndërprerë, - tregon mjeshtëri Frashëri.
Luani zotëronte mirë gjuhën gjermane dhe e kishte ëndër vajtjen në Gjermani.
Jetonte në një banese të vogël garsoniere, në afërsi të ish-parkut te
autobusave. Më fliste shpesh për planet që kishte për të ardhmen, madje më tha
se kishte njohur edhe një vajzë me të cilën dëshironte të fejohej. Ëndërronte
shpesh që një ditë të shkonte në Gjermani. Dhe në vitin l992 vendos të
bëjë hapin final. Shet apartamentin për vetëm 350 dollarë dhe
niset ilegalisht në Gjermani. Një aventurë të cilën për momentin arrin ta
realizojë. Aty njihet me priftin Vilfrid Spekovius, tek i cili gjen një
mbështetje të madhe materiale dhe morale. Por jo të autoriteteve zyrtare
gjermane, të cilat gjithçka shkelin përveçse ligjin. Si një person që
kishte hyrë pa vizë të rregullt, Luanin e detyrojnë të lërë Gjermaninë. Por
Luani nuk mendon që të qëndrojë në Shqipëri. Ai i shkruan priftit dhe i
lutet të vijë ta ndihmoje. Gjermani që e donte shumë shqiptarin, vjen në
Tiranë dhe i rregullon të gjitha dokumentat që Luani të shkojë tashmë
sipas të gjitha rregullave në Gjermani, ku përveç priftit, aty kishte
njohur një mik tjetër të dashur. Ishte Friedrich Güsse, një i moshuar në
shtëpinë e të cilit kishte punuar dhe banuar Luani. Kujdesin, shërbimet dhe
besnikërinë shëmbullore të të cilit, plaku gjerman kishte vendosur që t'ia
shpërblente me lënien e pasurisë me testament. Ndoshta, një fat që jo çdo
shqiptari mund t'i takojë jashtë vendit të tij. Por me gjithatë kjo duket se
nuk kishte zënë ndonjë vënd të madh në mëndjen e shqiptarit. I
rritur jetim, ai dukej se vuante nga një tjeter dashuri. Madje kur dashuria për
nënën tek ai nuk pati ekzistuar. Dy javë para se të linte përsëri Shqipërinë,
Luani asiston në vdekjen e nënës gati 60 vjeçare.
Më 29 Nëntor, ai fluturon për në Gjermani së bashku me
priftin për të mos u kthyer më kurrë në Atdheun e tij. Ato ditë, para largimit
nga Shqipëria, ndoshta Luani kishte marrë një vendim të pandryshueshëm. Me të
mbërritur në Gjermani, dikujt i pati blerë një revole dhe në të gdhirë të datës
9 dhjetor, ora 5, vret veten me një plumb në zemër, në një lulishte, ose
pikërisht në vëndin që i kishte pëlqyer më shumë të pushonte, në parkun ku
shëtiste çdo pasdite me priftin Vilfried. Në xhepin e xhaketës i gjetën një
letër në të cilën ishin shkruar nga dora e tij këto fjalë : “Nuk jam pishman
pse vdes, por po lë një amanet; trupin tim të mos e çoni në Shqipëri, por të
varrosem në Gjermani...”
Padyshim, kjo ishte një dhimbje e madhe për të gjithë
pjestarët e familjes të priftit Vilfrid Spekovius. Me lot në sy e përjetuan
këtë fund tragjik të Luanit edhe plaku Fridrich Güssen, Elisabeta, e shoqja e
priftit, Georgi, (dhëndri), Silvia, (e bija), dhe Lukashi, (i nipi)... Ata bënë
çmos që amanetin e fundit të Luanit ta çonin deri në fund, duke i bërë edhe
nderet e një varrimi madhështor.
Luan Koçi ndërroi jetë një vend larg atdheut të tij, por
i vetëdijshëm dhe me dëshirën e tij; sepse atje ai shikonte realizimin e të
gjitha ëndërrave, arritjen e shumë gjërave që vendi i tij kurrë nuk ia pati
dhënë ndonjëherë...
Ai është viktima e parafundit...
-----------------------------------------------------------------
V.O - Ky
shkrim Dossier, është botuar në gazetën “Shqiptare”
No comments:
Post a Comment